Följ Fridas väg mot Mount Everest Base Camp – dag 18

Per Liestam, 19 dec, 2012

Tisdag 30 oktober – dag 18

(Till Dag 1Dag 2Dag 3Dag 4Dag 5Dag 6Dag 7Dag 8Dag 9Dag 10Dag 11Dag 12Dag 13Dag 14Dag 15Dag 16, Dag 17)

Näst sista dagen i Nepal! Idag fick vi sova länge – till kl 8! Frukosten kändes inte mer spännande på hotellet än vad den gjort under hela vandringen. Kl 9 möter vi vår guide utanför det lokala guideföretaget ett stenkast från hotellet. Han för oss till en privatbuss som tar oss till grannstaden Bhaktapur, ett av de sju världsarv som finns i Nepal. Det blir så varmt i bussen att jag dåsar av en sväng och plötsligt är vi framme. Direkt när vi går av bussen kommer kvinnor fram och vill sälja halsband och väskor medan andra kvinnor i närheten är upptagna med att slå ris.

En kvinna på marknaden.

Under 2-3 timmar strosar vi omkring i de gamla delarna av Bhaktapur, staden som är en del av det forna kungadömet. Det är charmiga smågator och husen ger en känsla av Vilda Västern blandat med hinduiska, erotiska ornament. I slutet av rundvandringen stannar vi till på ett café och tar en dricka. Nedanför ser vi lokalbor och turister om vartannat på ett av torgen. Resan tillbaka till Kathmandu är lika kvävande och sömnigheten kommer fort. Resten av dagen strosar vi runt bland butikerna igen och shoppar lite souvenirer. Middagen intas på en restaurang med livemusik. Rockband. Tillbaka på hotellet är det dags att fokusera på packningen. Allt måste rymmas!

Håll till godo med lite bilder.

En lokalbo.
Nydrejade krukor på torkning i solen