Följ Fridas väg mot Mount Everest Base Camp – dag 19

Per Liestam, 20 dec, 2012

Onsdag 31 oktober – dag 19
(Till Dag 1Dag 2Dag 3Dag 4Dag 5Dag 6Dag 7Dag 8Dag 9Dag 10Dag 11Dag 12Dag 13Dag 14Dag 15Dag 16Dag 17, Dag 18)

Sista dagen i Nepal! Vårt flyg går vid 23-tiden ikväll så vi har ännu en dag att fördriva i Kathmandu. Vad är då bättre än att hinna med ytterligare än massage? J Vi provar Hot Stone-massage idag. Skönt! De svarta vulkanstenarna bränner till lite lätt emellanåt, men är för det mesta lagom varma.

Halva gruppen tar sig till Durban Square för att se den levande gudinnan Kumari som framträder i ett fönster i sitt palats där en gång per dag. För mig känns det som en sorglig historia. En ung tjej på 4-7 år från folkgruppen Sakya utses till gudinna efter att ha uppnått ett visst antal kriterier. Hon bor sedan i palatset vid torget tillsammans med sina föräldrar till den dagen hon får sin första mens och inte längre tillåts vara gudinna. Då börjar sökandet efter nästa gudinna. Vår guide berättade för oss att det är svårt för en tidigare gudinna att hitta en make i framtiden.

Johan testar populäraste leken i Nepal.

På kvällen äter hela gruppen en gemensam avslutningsmåltid på den italienska restaurangen. Gott och lyxigt! Vårt flyg går först vid midnatt så efter middagen hinner Lina, Jimmy och jag med en sista shoppingrunda i jakt på Everest Whiskey (sortimentet var på utgående så det var bara några få kiosker som sålde whiskeyn). På vägen tillbaka till hotellet där en buss ska köra oss till flygplatsen hittar jag en grönsvart tavla med en gudinna som motiv. Jag såg den redan innan vandringen, och har letat efter den sedan vi kom tillbaka till Kathmandu. I sista stund faller mitt öga på den när jag står i en butik på andra sidan gatan och jag köper den såklart.

För ett år sedan hade jag aldrig trott att jag vid denna tidpunkt i år skulle ha varit upp till Mt Everest Base Camp. Jag hade inte ens tänkt tanken då. Efter att andra resplaner tillsammans med en kompis föll i stöpet började leta efter vandringsresor och jag hittade då denna utmaning. Lite utmaning gillar jag så att det ger spänning till resan. Det var även samma utmaning som gav mig ordentlig resfeber innan avresa. Tillsammans med 10 medresenärer har jag vandrat den två veckor långa vandringen som var tuff, men överkomlig. Hädanefter när något känns lite svårt kan jag tänka: ”Kom igen, du har varit till Everest Base Camp, då klarar du det här också!”. Livet är till för att levas, och då måste du utmana dig själv emellanåt för att växa som människa.

Hej då Kathmandu! Tack för gästvänligheten ni har visat oss; Himalaya, Everest, det nepalesiska folket! Vi kanske ses igen…förhoppningsvis! :)