Följ Fridas väg mot Mount Everest Base Camp – dag 3

Per Liestam, 28 nov, 2012

Måndag 15 oktober – dag 3
(Till Dag 1Dag 2)

Svårt att inte imponeras av vigheten.

Idag har det varit sightseeing. Kl 9 kom en guide till hotellet för att möta upp oss. En buss körde oss sedan till ett av UNESCO:s världsarv – templet Pashupatinath. Guiden berättar att det inte är ett särskilt turistiskt tempel utan det är främst hinduer som besöker det. Vi går inte in (eftersom vi inte är hinduer) utan kikar omkring på utsidan. På baksidan finns Kathmandus största kremeringsplats, vid floden Bagmati. Det var ingen kremering på gång för stunden, men det var fullt med folk där ändå. Många familjer som utförde heliga ritualer som avslutades med att mannen i familjen placerade ett blad med rökelse i floden. Guiden berättade att en del ritualer är så gamla att knappt någon minns bakgrunden till varför de utförs. Runt om kremeringsplatsen såg vi även flera ”Babas” (heliga män, eller tiggare som har klätt ut sig). En man hade en mask för ansiktet så att han liknade guden Hanuman som ser ut som en apa. Helt rödmålad över hela kroppen! Och svans hade han också! En annan man lade fötterna på huvudet. Vilken vig man!

Ett foto av templet Boudhanath.

Vi åkte sedan vidare till ett annat av UNESCO:s världsarv -templet Boudhanath – som ser ut som en stor tjock gubbe med hatt. Den vita kalkstenen höll de på och målade vit på vissa ställen genom att kasta hinkar med vit kalkfärg över den. Bara för att en stund senare även måla dit ett dubbelt åttaekrigt hjul med gul saffranvattenfärg. (Hjulet (Dharmachakra) är en viktig symbol inom buddhismen.) Saffranfärgen är dyr så detta görs endast i samband med festivaler, men eftersom Nepal är ett festivaltätt land sker målningen ca en gång per vecka. Vi lunchar på en takrestaurang som är ganska dyr (turistfälla). Hela området kring detta tempel är byggt i en speciell stil och huserar främst souvenirbutiker, restauranger och caféer. Alltså betydligt turistigare än området kring det första templet. När vi ska stiga på bussen igen står en hemlös kvinna utanför och tigger pengar. Ingen av oss ger henne något när plötsligt en förbipasserande munk vänder tillbaka och trycker ett mynt i hennes hand. Gullig munk!

Senare på eftermiddagen möter vi upp vår guide som ska följa med oss på vandringen och de som ännu behöver låna dunjacka, sovsäck, fleecesovsäck att ha innanför och duffelbag får det ordnat. Därefter blir det tidig middag på ännu en takrestaurang. Maten lite tråkig, men mitt emot är en restaurang med livemusik som gör det riktigt trevligt. Sista inhandlingen av vatten, choklad och våtservetter (bra att ha på berget när det blir för kallt för att tvätta sig med vatten).

Dags att sova! Om 6h30min är det dags att stiga upp för att hinna med 7.35-flyget till Lukla. En resa som jag ser fram emot med blandade känslor, en av dem rädsla, en annan spänning. Det kommer gå jättebra!