Följ Fridas väg mot Mount Everest Base Camp – dag 4

Per Liestam, 29 nov, 2012

Svårt att inte bli gripen av miljön.

Tisdag 16 oktober – dag 4
(Till Dag 1Dag 2Dag 3)

Idag blev det en tidig start. Upp kl 5 för frukost. Sedan direkt till flygplatsen. Inrikesterminalen i Kathmandu ligger i en liten byggnad bakom utrikesterminalen. Mycket människor och en del väntan innan vi får våra boardingkort och kan passera säkerhetskontrollen till vänthallen vid de två ”gaterna”, betydligt mindre gater än vad man är van vid från andra flygplatser. Det fanns en egen fil vid säkerhetsbandet för kvinnor.

Framför det lilla flygplanet.

Planet skulle ha gått 7.35, men ungefär då får vi stiga på bussen som kör oss ut dit där planet står, eller kommer att stå. Det är på väg från Lukla. När planet äntligen har kommit får vi vänta ytterligare en stund ståendes utanför planet. Vi flyger med Sita Air och planet består av platser för ca 15 passagerare, en flygvärdinna och två piloter. Till slut får vi stiga på och propellrarna startar. Och stängs av. Tekniskt problem säger de så vi kan inte åka nu. Tillbaka in i bussen och till terminalen. Vi hinner precis besöka toaletten och sedan verkar problemet vara löst och vi åker tillbaka ut till planet. Det känns lite nervöst när vi stiger på igen, kommer det att fungera denna gång? Min medresenär Lina, som är riktigt flygrädd, gömmer sig under sin tröja och dränker flygljudet med hårdrockmusik. Vi lyfter, det går bra, puh!

Landningsbanan i Lukla. Läskigt?

Vi flyger över vackra kullar, närmar oss landning efter ca 30 min och några luftgropar känns av. Några tittar med spänd förväntan på landningsbanan medan jag väljer att titta åt ett annat håll. Jag har redan tidigare hört hur kort den är (20 m bred, 460 m lång). Landningen går riktigt bra och vi är framme i Lukla.

Vi startade i Kathmandu på morgonen på 1350 möh och Lukla är på 2840 möh. Vi stärker oss med te och pannkakor på en lodge innan vi startar dagens tre timmar långa vandring, en liten mjukstart. Efter en halvtimme stannar vi för lunch på en restaurang med alldeles fantastisk utsikt över en dalgång.

Vi vandrar vidare mot Phakding och möter många bärare på vägen samt även kossor och återvändande vandrare som redan har varit dit vi är på väg. Vi passerar fyra hängbroar med solida stålvajrar som är trygga att gå på. I Phakding finns ett bageri med kanelbullar i fönstret och även ett disco och en reggaeklubb går vi förbi. De känns lite malplacerade i den lilla byn. Vi har idag gått neråt från Lukla och är nu på ca 2600 möh. Vi ska sova i Phakding och sitter nu och myser i allrummet på tehuset. Jag har redan insett att det inte kommer bli fler duschar under de kommande två veckorna. För kallt för det.

Idag hade jag dåliga strumpor på mig så har fått ett litet skavsår på framsidan av ankeln och samma fot är öm. Jag får se imorgon om jag kanske behöver linda den eller använda kylmedel. Fem personer i min grupp saknar sina stora väskor. De blev kvar i Kathmandu, men kommer imorgon. De vägde för mycket för att rymmas med i vårt lilla plan. Jag blev glad när jag såg att min väska var bland dem som bärarna kom med i skymningen. Nu inväntar kvällens middag som för min del består av makaroner, potatis, grönsaker och ost. Bra laddning inför morgondagens långa vandring – 8 h till Namche.