Följ Fridas väg mot Mount Everest Base Camp – dag 7

Per Liestam, 4 dec, 2012

Fredag 19 oktober – dag 7 (7 h vandring)
(Till Dag 1Dag 2Dag 3Dag 4Dag 5Dag 6

Denna morgon startade med ett stort leende när vi såg två lamm glada skutta omkring bredvid sina föräldrar. Strålande solsken (som alla andra dagar hittills)! Inget regn ännu. Jag vaknade snorig och lite tung i huvudet så första halvan av dagens vandring var lite tung. Vi började med att gå uppåt (igen!), men sedan var det raksträcka en bra bit framåt. Skönt! På flera ställen hade vi chansen att se toppen av Mount Everest.

Vi var på väg upp men jakarna på väg ned.

Vi mötte jakar för första gången idag. Både vita och svarta. Liknar på kossorna här, men med längre hår. Och betydligt sötare! Kossor ser vi hela tiden. De passerar oss på stigen och det är bäst att stå nära bergväggen så att man inte blir nerpuffad av misstag. Det är rätt brant bredvid stigen på flera ställen. Efter raksträckan går vi nedåt i ca 200 höjdmeter för att sedan luncha på en restaurang bredvid dagens hängbro. Vid lunchen passar jag på att dricka en Finrexin (finskt förkylningspulver som blandas ut i hett vatten) med svartvinbärssmak. Mums! Efter lunch går det uppåt igen i 600 höjdmeter. Jag mår bättre än på förmiddagen. Det måste vara Finrexinet som börjar verka. :) En av killarna spyr upp vatten. Han har druckit för snabbt för sin kropp. Själv går jag med en vattenflaska i handen hela tiden för att småsippa vatten så snart jag blir torr i munnen, vilket är ofta. När vi endast har 200 höjdmeter kvar stannar vi för en fredagsfika – citronte och Oreoskex. Underbart gott!

Här är en bit av vandringsleden.

Vi fortsätter uppåt och när vi närmar oss toppen står en av bärarna och vinkar glatt åt oss. Skönt att äntligen få ta av sig väskan, byta skor och kläder så att man inte blir sjuk i onödan. En av killarna, Johan, sprang upp i förväg för att hinna se munkarnas mässa och hann fram precis i tid. Jag hade också gärna sett den, men känner att det är värt att ta det lugnt i uppförsbackarna. Ny chans att delta i mässan imorgon bitti kl 6. Nu är vi i Tengboche (3860 möh) och kylan börjar kännas av.  I allrummet är det varmt av kaminerna, men desto kallare i sovrummet. Idag passade jag på att tvätta händerna med tvål. Det kändes riktigt lyxigt jämfört med att bara använda alkogel som vi gör resten av tiden. Ikväll blir det vitlökssoppa till förrätt igen och till huvudrätt Dal Bhat. I morgon ska vi stiga 600 möh till Dingboche. Uppe bland molnen nu! :) Vi ser knappt ut för molntäcket som omger lodgen.