Från ett kyffe till ett palats – på fem år

Per Liestam, 6 okt, 2009

Flyttlasset har gått! Här sitter vi nu i stora, fräscha och ljusa lokaler, en trappa upp på Grev Turegatan mitt i Stockholm, ett stenkast från Östermalmstorg och Stureplan. Det känns helt fantastiskt att vi äntligen får det utrymme som vi längtat så efter och för mig personligen känns det häftigt att ha varit med på denna resa nästan ända från början.

Nej, nu överdriver jag. Blueberry grundades 2002 och jag kom inte in i bilden förrän januari 2005, men då var vi blott fyra anställda och satt i två små rum som vi hyrde hos ett annat företag, så det kändes ganska nystartat. Kontoret låg ute på Gärdet, längs med Tegeluddsvägen. Härliga omgivningar (och riktigt bra lunchrestauranger) men ganska så off. Besökare gick/åkte ofta vilse och vi fick inte ens en tiondedel så många spontanbesökare som vi har nu.

Broschyrlådorna fick staplas under skrivborden och jag och min närmaste kollega lärde känna varandra bättre än vi kanske önskade när vi strök förbi varandra på jakt efter en häftapparat eller en fakturapärm. Under året jag satt där på Gärdet så växte Blueberry dock så det knakade, och visst var det en morot för oss att veta att ju bättre vi jobbade, desto större chans att vi kunde flytta till något större. Vi krängde språkkurser och designutbildningar på löpande band, samt introducerade nya produkter som t.ex. våra äventyrsresor. I slutet på året hade vi till vår stora lycka växt ur vår kostym och vi började se oss om efter något nytt.

Flytten gick i januari 2006, till vad som då kändes som fantastiskt stora och lyxiga lokaler på Stenbocksgatan, vid Humlegården. Lycka var att ha egna lokaler som vi inte behövde dela med någon, fler rum att sprida ut oss på (vi hade då utökats med en ekonomianställd) och ett centralt läge med några minuters promenad till centralaste city. Här stannade vi i nästan fyra år – en evighet som innehöll en rad viktiga och spännande händelser. Vi hade vår första egna Blueberrymässa, på Sheraton hotell, den första i sitt slag i branschen, med fokus på språk. Vi sprutade ur oss nya idéer och produkter, allt ifrån betalt arbete utomlands och volontärresor till en helt separat avdelning för högre utbildning där vår en gång en ynkliga designskola blev till över 20 olika universitet och colleges i tre olika världsdelar. Vi anställde mer duktig och driven personal (något som alltid varit vårt signum genom åren) som fortsatte den fina trenden med ökad försäljning. Vi åkte på företagsresor till Berlin, Dublin och Barcelona. Vi fortsatte traditionen med en Blueberrymässa och bröt ny mark när vi gjorde succéartad entré på Club Ambassadeur, med en mängd olika utställare från våra tre sektioner språk, högre utbildning och arbete/äventyr/volontär.

Jag kan fortsätta i all evinnerlighet, men även om de här fem åren har innehållit så mycket, så har de även gått väldigt fort. Och jag är oerhört glad över att ha varit med och bidragit till att Blueberry nu kan stoltsera med dessa stora och anrika lokaler, där vi känner att vi har möjlighet att fortsätta växa utan att göra det i knäet på varandra. De ”lyxiga” lokalerna på Stenbocksgatan kändes vääääldigt trånga efter ett par år, och i början på detta år stod det klart att vi inte kunde vara kvar där om vi inte skulle tvingas avskeda lite personal. Jakten på den perfekta lokalen fortgick över hela sommaren, tills vi snubblade över denna, Blueberrys lokal på Grev Turegatan, där jag sitter och skriver detta nu. Inga mer broschyrlådor under skrivborden och äntligen ett separat rum för rådgivningar – bara en sådan sak!

Efter en hektisk vinter, vår och sommar väntar nu förhoppningsvis en lugnare höst med tid att göra välbehövliga uppdateringar och ladda inför 2010 – det bästa Blueberryåret hittills?! Tack alla ni som varit med oss på färden hit – jag hoppas vi får resa tillsammans ända till att vi kan flytta in i och ockupera en av Hötorgsskraporna. Eller kanske öppna Blueberrykontor i flera städer…

Per Liestam

Previous Marketing Manager