Min Working Holidayresa i Australien

Per Liestam, 17 dec, 2010

Sista året på gymnasiet funderade jag mycket på vad jag skulle göra när det tog slut och ”verkligheten” började. Jag ville inte börja plugga direkt, inte heller hade jag pengarna till att fullfölja min dröm och resa jorden runt. Jag och min pojkvän diskuterade olika möjligheter när min pojkväns bror tipsade oss om Blueberry. Vi besökte hemsidan och fastnade genast för ”Work and holiday i Australien”. Jag hade tre år tidigare varit utbytesstudent i Australien och bott på västkusten i staden Perth. Vi såg att det precis hade öppnats ett nytt work and holiday kontor i Perth och bestämde oss för att starta vår resa där.

I början på augusti bar det av. När vi landat på Perths flygplats kom en minibuss och hämtade oss och körde oss till vårt hostel, där vi skulle bo de fösta nätterna. Hostelet var jättebra och vi skulle förmodligen ha bokat in oss några extra nätter om det inte varit så att min familj från tiden när jag var utbytesstudent erbjöd oss två veckors gratis boende på deras hotell.

Introduktionsmöte

Bara någon dag efter vår ankomst hade vi vårt introduktionsmöte på huvudkontoret. Där fick vi bland annat våra skattenummer och simkort till mobilen. Vi fick även hjälp med att fixa bankkonto och bankkort. Under introduktionsmötet fick vi dessutom en hel del information om staden och hur man går till väga för att få ett jobb så snabbt som möjligt. För att underlätta vår vistelse har huvudkontoret datorer med Internet som man får använda fritt (inte bara till jobbsökande) måndag till fredag.

Boende

Det visade sig att min pojkvän tyckte om Perth lika mycket som jag så vi bestämde oss för att stanna. Vi kollade runt på olika boenden. När vi åkte från Sverige hade vi planerat att skaffa oss vår egen lägenhet, men då de flesta lägenheterna kräver hyreskontrakt i minst 6 månader och eftersom vi inte visste hur länge vi skulle stanna så bestämde vi oss för att pröva lyckan någon annanstans. På introduktionsmötet hade vi fått veta att man kunde jobba på fruktgårdarna runt om i västra Australien och istället för lön fick man boende och mat. Vi pratade med min värdfamilj om de visste något annat och det visade sig att de behövde en del hjälp på sin gård så de erbjöd oss gratis boende inklusive mat i utbyte mot ett par timmars jobb varje dag. På så sätt kunde vi även ha ett deltidsjobb vid sidan om och då tjäna lite extra pengar.

Jobb

Vi fick tipset från familjen vi bodde hos att det fanns massor av restauranger runt om i området där vi bodde. De tyckte vi skulle ta våra cv:n och personligen gå ut och börja söka. Vi körde runt till åtta olika restauranger och en restaurang behövde hjälp omgående och vi startade redan dagen efter. Efter ett tag kände vi att detta inte var det bästa jobbet för oss och vi bestämde oss för att sluta. Vi hade tur och fick veta att mannen i familjen vi bor hos behövde oss på det hotell han är ägare till och att vi kunde starta jobba där omgående. På hotellet var vi lite allt i allo, vi hjälpte städerskorna, putsade fönster och hjälpte i stort sätt till att hålla hotellet i snyggt och bra skick.

Resa

Efter några månaders jobb på restaurangen och hotellet hade vi tjänat ihop lite pengar bestämde vi oss för att ta en biltur för att se mer av norra delen av västra Australien. Vi körde drygt 160 mil och stannade på fantastiska platser.

Vi har planerat in några andra resor innan vi åker hem till Sverige igen. Bland annat en tripp till Sydney och ännu en biltur som denna gång ska ta oss söder om Perth. Som det ser ut just nu så kommer pengarna vi tjänat in här betala för båda resorna.

På hemvägen kommer vi stanna i Phuket och vi planerar att även denna resa, i alla fall allt utom flyget, ska kunna betalas med de pengar vi tjänat ihop genom jobb på plats i Australien.

Blueberry

Både jag och min pojkvän är väldigt glada att vi hittade Blueberry. Trots att vi på eget initiativ hittade båda våra jobb så hjälpte Blueberry oss med väldigt mycket. När man kommer till en ny stad i ett nytt land kan man känna sig rätt vilsen och liten ibland. Det var en fantastisk trygghet att ha någon som hjälpte till med alla de praktiska detaljerna när vi anlände och vi har inte en sekund ångrat att vi åkte med Blueberry.