Åk till Wollongong – du kommer inte ångra dig!

”Vad ska du göra med ditt liv nu?” Jag tröttnade på den frågan redan en månad efter studenten. Jag var less på att inte veta vad jag ville göra med mitt liv. En sak visste jag i alla fall och det var att jag inte var redo för att börja plugga på Högskola eller Universitet här i Sverige. Jag ville bort, så långt bort från Sverige som möjligt, träffa nya människor och även förbättra min engelska.

Efter en del sökande på hemsidor om utlandsstudier hittade jag till Blueberry. Där fann jag University of Wollongong i Australien. Jag bestämde mig för att söka och det blev det bästa halvåret i mitt liv.

Ankomsten till Australien och University of Wollongong

I januari 2011 åkte jag och min svenska kompis ner till Australien. Vi valde att spendera tre veckor i Sydney innan vi skiljdes åt och började våra studier på våra respektive skolor. Våra veckor i Sydney var underbara och det var härligt att bli av med jetlagen och lära känna landet. Det var även skönt att vänja sig vid tanken att vi skulle vara borta i ett halvår. Efter vi skiljdes åt tog jag tåget ner till Wollongong, en tågsträcka som är otroligt vacker. Den går till stora delar längs havet och passerar även en häftig nationalpark.

Att jag och min kompis valde att åka till olika städer var ett av de bästa beslut vi tagit. Att ge sig iväg helt på egen hand var en bra utmaning då jag blev tvungen att stå på egna ben och på så sätt upptäckte jag nya sidor hos mig själv.

I början var jag lite skeptisk till det området jag skulle bo i, Campus East. Jag hade inget eget kök och rummet var litet. Dessutom delade jag badrum med både tjejer och killar, något som jag inte var förberedd på. Men tänk vad bra det kan bli! Atmosfären på Campus East var en avgörande faktor till att jag trivdes så otroligt bra i Wollongong. Campuset ligger två minuters promenad från en underbar sandstrand och atmosfären är underbar. Att jag inte hade något kök visade sig också vara något positivt, istället för hemma åt jag i skolans matsal och där träffade jag massa nya kompisar.

Att bo på campus East är något jag starkt kan rekommendera. East har det bästa sociala livet och det anordnas mycket aktiviteter. På onsdagarna kom det alltid en partybuss och sammanhållningen var oersättlig. På East bodde i princip bara australiensare och amerikaner. Tack vare det fick jag lära känna den australienska kulturen och jag följde ofta med mina vänner hem till sina familjer på helgerna.

Staden Wollongong och universitet

Staden Wollongong har cirka 200 000 invånare. Det är en lagom stor stad och blir man sugen på mer storstadspuls så är det bara att ta tåget till Sydney. I de norra delarna är det oerhört vackert. En lång sandstrand leder in till staden och till stränderna norrut. Halvvägs in till staden ligger North beach, här finns två frukostställen som vi ofta besökte när vi hade tid. I Australien äter man ofta frukost ute på restaurang och kaféer. En del av kulturen som jag älskade, en sak är säkert, de vet verkligen hur man gör god yoghurt!

Längs strandpromenaden är det ”boot-camps” under morgon och kväll. Träningsgrupperna kör allt från boxning till tuffare intervaller, löpning och styrketräning. Jag gick med i en grupp och det är jag glad för. Att träna hårt tidigt på morgonen och se solen gå upp över havet var underbart. Att avsluta med att ta ett dopp i det svalkande havet var ren lycka.

Det finns många billiga restauranger i Wollongong, vissa dagar har de erbjudanden för studenter vilket är mycket populärt. Nära campus ligger också en frukt/grönsaksmarknad som har massor med fräsch och billig frukt.

Wollongong är en studentstad och universitet är lokaliserat väster om East Campus. Det tar cirka 15 minuter med ”the free bus” att ta sig dit. Universitetsområdet är väldigt fint, med mycket grönska, små bäckar och broar. Det finns många matställen och små kaféer där man kan unna sig något mellan lektionerna.

Ett tips när det kommer till val av kurser är att under den första veckan gå runt på lite olika lektioner. Se vad du tycker om dem och lärarna, studenter kan nämligen byta kurser i flera veckor efter terminsstarten. I början verkade skoltempot högt eftersom allt var på engelska. Efter bara några veckor kom jag dock helt in i skollunket. Sammanfattningsvis så är Wollongong en ultimat studentstad eftersom den inte är för stor och sammanhållningen är toppen, det är väldigt lätt att lära känna folk.

På resa i Australien under loven

Under mitt halvår i Australien hann jag resa till Sunshine Coast, Cairns, Byron Bay, ner till Melbourne och oräkneliga gånger till Sydney. Alla resor var underbara och jag tycker alla ska passa på att resa när man väl är i Australien.

En vanlig dag

Jag saknar mina vardagar i Wollongong. Jag vaknade upp på morgonen och tog en löptur längs havet med någon av mina rumskompisar och efter det så tog vi ett dopp i havet. Efter det åt vi en härlig frukost. Sedan var det skola i några timmar och lunch på universitetet, antingen på något av skolans matställen eller på någon gräsmatta om man hade med sig lunchlåda.

När lektionerna var över för dagen gjorde jag ofta läxorna på stranden, gick till frukt- och grönsaksmarknaden, tog en strandpromenad, försökte mig på att surfa eller bara hängde med folk på campus. Middagen åt jag i ”the caf” och på kvällarna blev det ofta att 10 personer umgicks i någons rum där vi bara pratade, skrattade eller kollade på film. Jag hade inte skola på torsdagar och fredagar vilket innebar långhelg och australiensarna var alltid villiga på att göra saker så det blev alltid utflykter till någon liten strand, någons hemstad.

Australien

Australiensarna är trevliga och precis så ”laid back” som ryktet säger. Naturen är otroligt vacker och att bo två minuter från havet kändes ofattbart. Under min tid i Wollongong fick jag vänner för livet, förbättrade min engelska och lärde mig massor om mig själv. Så funderar du på att åka…. ÅK! Du kommer inte att ångra dig.

/Amalia Sangfelt

Läs mer om University of Wollongong.