Hejsan! Här kommer en uppdatering från mitt utbyte på QUT i Australien

För er som inte följt mig innan, Emma heter jag och är ambassadör för Blueberry den här terminen! Ni kan även följa mitt utbyte på instagram @emmaandreaekstrom

Veckorna flyter på för fullt här i Brisbane, och det börjar snart närma sig slutet av terminen. Mitt i terminen har man en veckas lov om man pluggar på QUT, eller Spring Break eftersom det faktiskt är vår här nu. Jag kom precis tillbaka från min roadtrip så tänkte dela med mig lite av vad jag har haft för mig, plus ge lite resetips för er som funderar på att åka till Australien och plugga!

Brisbane – Cairns

Att plugga i Brisbane är en klar fördel om man vill resa på östkusten i Australien eftersom det ligger i mitten av allt. Vi började vår resa med att flyga till Cairns, och spenderade 2 dagar där. Staden i sig var faktiskt riktigt ful enligt mig- men barriärrevet som ligger utanför Cairns var ju å andra sidan bland det mäktigaste jag sett i hela mitt liv! Vi åkte ut på en båttur och snorklade i 6 timmar. Jag såg en sköldpadda, massa koraller, en barracuda och massa andra fiskar. Hittade även Nemo!

Cairns – Cape Tribulation

Ovanför Carins finns Daintree Rainforest och Cape Tribulation som är en liten by uppe i regnskogen. Vi åkte dit och passerade Palm Cove och Port Douglas på vägen, riktigt mysiga ställen- rekommenderar! Vi hade en hyrbil och sov på hostel hela resan. När vi passerade Daintree River förlorade vi både GPS location, internet och mobil service. Vårt hostel hade inte heller WIFI, så det blev total blackout i ett dygn- ändå lite av avkopplande! I Cape Trib gick vi på flera hikes i djungeln och besökte stränder. På Cape Tribulation beach såg vi soluppgången en morgon, precis där 2 värdsarv möts- Great Barrier Reef och Daintree Rainforest.

Cape Tribulation – Atherton tablelands – Mission Beach

Nästa stopp blev Atherton tablelands där vi gick på flera hikes och besökte massa vattenfall. Naturen här är väldigt annorlunda från Cape Tribulation med mycket öppna landskap, berg och åkrar. Här är några bilder från de finaste vattenfallen! Vi sov i Mission beach vilket är en mindre stad, också i en djungelliknande miljö.

Mission Beach – Townsville

Ännu fler vattenfall, och mer hikes. Vid ett av vattenfallen sprang vi av en slump in en grupp som vi kände från QUT i Brisbane, så vi blev ett stort gäng som hängde ihop på vandringen. Natten spenderades i Townsville. När vi kom dit kändes det som vi var tillbaka i civilisationen för första gången sen Cairns. Dagen i Townsville blev en perfekt vilodag som spenderades med att sova ikapp på stranden.

Townsville – Airlie Beach

Bara lång lång körning, Australien är väldigt mycket större än man tror inser man när man kollar på en karta. På kvällen kom vi fram till Airlie Beach ganska sent och somnade direkt!

Airlie Beach – Whitsundays = 2 dagars segling!

Det här var en av mina absoluta höjdpunkter på resan! Vi seglade 2 dagar i Whitsundays, vilket är en skärgård med sandiga öar, korallrev och kristallklart vatten. Vi blev upplockade tidigt på morgonen av en liten gummibåt och körda till vår väldigt stora segelbåt. Väl ombord träffade vi de 20 personer vi skulle hänga med resten helgen, fick frukost och började sedan segla. Vår kapten berättade att han överlevt 11 dagar på en gummiflotte mitt ute i havet, utan varken mat och vatten- och skrivit en bok om händelsen. Kändes väldigt säkert! Första dagen besökte vi Whitehaven beach, otroligt vackert. På kvällen åt vi middag på båten och seglade i solnedgången. Nästa dag snorklade vi i korallreven!

Airlie Beach – Bundaberg – Brisbane

Sista dagen blev en 11 timmars monsterkörning, då vi behövde hinna tillbaka till QUT i tid till slutpresentationer och föreläsningar. Vi var 4 personer som körde, så det gick väldigt smidigt. På vägen hem gjorde vi ett pitstop i Bundaberg som tillverkar lemonad och rom. Vi kom tillbaka till Brisbane runt 9 på kvällen. Nu har jag några veckor kvar på QUT innan terminen är slut och jag fortsätter resa. Om ni är intresserade av att plugga i Australien, har några frågor eller vill ha fler resetips – hör av er på min instagram @emmaandreaekstrom eller kontakta Blueberry!

Ha det gött!

Vill du göra som Emma och ha en chans att uppleva Australien medan du studerar i Australien? Kontakta Blueberry så hjälper vi dig hela vägen! Vet du redan nu att Queenland University of Technology är platsen för dig, ansök redan idag!