Drömmer du om att arbeta på ett stort internationellt medieföretag inom digital utveckling och innovation?
Vi har intervjuat Markus Lindell som jobbar som Head of Digital Business Development – tv.nu på den internationella mediekoncernen Schibsted. I intervjun berättar han om sin väg till drömjobbet och hur hans studier i Sverige, Singapore, Frankrike, Danmark och Australien har varit viktiga faktorer i hans karriär.
Blueberry får ofta frågor i våra rådgivningar med studenter om vilken väg de ska ta både genom utbildning och annan erfarenhet för att få en spännande karriär i Sverige eller utomlands. Därför kändes det naturligt för oss att höra av oss till en person som både har en spännande karriär och stora erfarenhet inom studier utomlands.
Hej Markus, du jobbar ju som Head of Digital Business Development på tv.nu på Schibsted. Berätta lite om dig själv och din bakgrund samt vad som lockade dig med detta yrke/företag?
Jag har en MSc in Finance & Strategic Management från Copenhagen Business School i grunden, men efter att ha testat både konsult- och finans internships kände jag ganska snart att det inte var något för mig, jag saknade frihet och kände mig låst inom det typiska karriärstegen som bägge dessa två industrier erbjuder. Istället började jag min karriär som VD trainee på Universum, vilket var oerhört givande! Universum är ett väldigt internationellt bolag med kontor i 10-12 olika länder. En förutsättning för mig för att få jobbet var min internationella bakgrund med studier i 5 olika länder; Sverige, Australien, Singapore, Danmark och Frankrike.
Efter 3-4 år på Universum testade jag startup svängen ett tag innan jag tillslut landade på Schibsted för drygt 2 år sen, och här trivs jag kanon! Digitalt är framtiden och detta är egentligen min första roll där jag jobbar 100% med digital utveckling, och dessutom är det en väldigt fri roll där jag ägnar mig åt strategiska projekt som jag driver.
Hur tycker du dina utlandsstudier har hjälpt dig i arbetslivet och personligt?
Dels så var min internationella bakgrund med studier utomlands i fyra år och i fyra olika länder en förutsättning för att få mitt första jobb, så det var väldigt konkret! Dessutom så har jag en betydligt bättre engelska nu, naturligt så skriver och pratar jag engelska på en helt flytande nivå efter så många år utomlands, så även det är väldigt konkret. I Sverige har vi generellt en hög nivå på engelska men som ändå inte kan jämföras med nivån på de som bott och studerat utomlands.
Att bo och studera utomlands har helt klart gett mig en uppfattning om dels vad som är bra med Sverige men även dels vad jag saknar i Sverige och att det faktiskt finns en värld utanför Sverige som är minst lika intressant. Hemma Blindheten som jag upplever att många svenskar har har jag personligen för längesedan släppt. Personligt har det även gett mig ett sug att i framtiden återigen bo utomlands, jag har svårt att se mig själv i Sverige hela mitt vuxna liv utan vill gärna ta mig utanför våra gränser igen. I det skedet så är det framförallt livet, utanför jobb och karriär, som lockar, att få uppleva en ny kultur, träffa nya människor, hitta nya vanor i en ny hemstad etc.
Schibsted är ju en känd mediekoncern och ett internationellt företag. För alla studenter som inte vet exakt vad ni gör har du lust att berätta lite om företaget och din roll?
Schibsted är Nordens största mediekoncern och en digital jätte som äger över 50+ bolag i Norge, Sverige, Finland och Danmark primärt. Vi är framförallt kända för allmänheten i Sverige genom Aftonbladet som är Sveriges största tidning, men kanske även Blocket som är en av Sveriges största sajter. Schibsted är väldigt fokuserade på digitala möjligheter i en modern värld, och det dyker ständigt upp nya intressanta företag och initiativ. Jag jobbar på ett av våra brands som heter tv.nu, återigen en av Sveriges största sajter och framförallt en av Sveriges största appar med över 2 miljoner unika besökare per vecka, det är väldigt mycket! Mitt uppdrag är att driva den kommersiella utveckling för tv.nu genom nya strategiska initiativ samt partnerskap med TV & streaming aktörer, och i min vardag rör jag mig dagligen mitt i det som kan kallas ett streaming krig som pågår just nu med alla nya aktörer som kommer till Sverige så som Disney+, AppleTV+, Paramount+, HBO Max etc.
Vilken utbildning, erfarenhet har de som jobbar hos er? Är det en merit att ha gjort sin utbildning eller delar av sin utbildning utomlands? Är språkkunskaper något som väger in vid anställning hos er?
Eftersom vi har över 2000 anställda bara i Sverige inom Schibsted är det väldigt olika vilken utbildning man har, det är allt från tech, ekonomi, till journalister, men gemensamt för alla är att man har någon form av utbildning. Schibsted är ett internationellt bolag och vårt koncernspråk är engelska, dessutom jobbar här väldigt många människor från olika bakgrunder och länder så det är helt klart en fördel om man har varit utomlands och skapat sig en förståelse för en internationell miljö. Vi uppmuntrar olikheter, det är ofta det som tar oss framåt. Det ska man trivas med.
Många unga i Sverige har även en dröm om att arbeta utomlands under någon tid i deras liv. Hur ser möjligheten att arbeta utomlands en tid som anställd på Schibsted?
Väldigt goda skulle jag säga! Dels kan man väldigt enkelt söka sig vidare inom Schibsted och alla möjligheter som erbjuds inom Norden på våra bolag här, det uppmuntras helt klart inom koncernen att man gör det. Vi vill gärna se intern rörelse, både över gränser och mellan bolag. Dessutom knoppade Schibsted av dess internationella marknadsplatser och satte ett bolag på börsen för dryga 2 år sen som heter Adevinta, där vi fortsatt är delägare. Så genom Adevinta finns det alla möjligheter att söka sig till olika kontor runt omkring i världen.
Du har studerat utomlands hela fyra gånger i fyra olika länder. Är det någon av dessa som står ut som den mest givande i relation till din tjänst nu eller som du haft tidigare?
Nej – egentligen inte om jag ska vara ärlig! Alla dessa år utomlands och i olika länder har gett mig olika erfarenheter men framförallt har det gjort att jag har växt som person. Och dessutom har jag fått vänner för livet, det är nog det viktigaste skulle jag säga. Ska jag peka på något så är det väl mina 2 år i Köpenhamn när jag tog min master som varit mest avgörande, men det har inte så mycket med just Köpenhamn att göra även om jag blev kär i den staden, utan hänger snarare ihop med att man under senare delen av sina studier börjar fundera mer konkret på framtiden och får möjlighet till att testa olika saker genom internships och liknande.
Om du fick jobba i ett av de länder du studerat i under ett halvår vilket skulle du välja?
Svårt! Paris ligger mig nära hjärtat, även Köpenhamn lika så. Men jag skulle nog välja Paris eftersom som jag känner att jag inte riktigt är klar med den staden, den lockar mig fortsatt. Paris är en stor och internationell stad men otroligt mysig som jag verkligen trivs i. Det tar ett litet tag att hitta ”sitt Paris” och inte bara turiststråken men när man väl gör det är livet underbart i Paris. Köpenhamn får dock en tajt andra plats, Köpenhamn har en lite mer avslappnad kultur och lite mer behagliga människor än vad jag möter i Stockholm, jag trivs väldigt väl även där!
Vi hoppas att denna artikel ger dig som student inspiration till var du vill arbeta i framtiden och hur du kan ta dig dit. Utlandsstudier är ett stort plus för många företag när de anställer.